vrijdag 31 juli 2009

Dynamo en stroom

Morgen ga ik mijn batterij- en telefoonlader op de fiets zetten. Het geheel heeft nog heel wat voeten in de aarde gehad.
Op de website www.forumslader.de vond ik een schema van een apparaatje, waarmee je de stroom van de fietsdynamo kon benutten om batterijen en telefoons op te laden. Dat leek me nu reuze handig. Er zijn zoveel wild-kampeerplekken waar geen stopcontact aanwezig is...
Al maanden geleden had ik alle onderdelen besteld, die ik volgens deze website nodig had. En aan de gang geholpen door Piet Wieten heb ik het geheel in elkaar geknutseld. Maar werken? Ho maar!
Piet kwam, zag, en ontdekte een kapotte diode. Nu verkoopt er geen winkel in Amsterdam de goede diodes als los onderdeel, dus maar weer bij een internetbedrijf een bestelling samengesteld die groot genoeg was om niet in verzendkosten te verzanden.
Twee dagen later had ik de boel in huis en kon ik opnieuw solderen. Eindelijk werkte het zoals het hoorde.
Vorige week wilde ik een laatste controle uitvoeren eer ik het kastje zou dichtschroeven. Maar dat liep anders af. Nadat ik het stekkerje van de telefoonoplader had losgemaakt liet ik het half in het kastje hangen. Dat had ik beter niet kunnen doen. Het losse stekkertje veroorzaakte kortsluiting, het isolatiemateriaal van de snoertjes in het apparaat smolt weg en vatte vlam. Alle werk leek verloren. Mijn humeur zakte tot ver onder het vriespunt, en met de moed der wanhoop kon ik opnieuw beginnen met solderen. Gelukkig bleek ik alleen de draden te hoeven vervangen, de electronische onderdelen waren nog heel.
De werking van het geheel is als volgt: wanneer ik trap worden eerst de batterijen op spanning gebracht - als ze tenminste inhet kastje zitten -, en vervolgens wordt de telefoon opgeladen. De batterijen zijn bestemd voor mijn fototoestel, met de telefoon kan ik behalve bellen zelfs zien waar ik me bevind.
Goed, nog 24 dagen tot vertrek. De laatste dingen nog snel regelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten